Station work - Reisverslag uit Morven, Australië van Jorrit Sijtsma - WaarBenJij.nu Station work - Reisverslag uit Morven, Australië van Jorrit Sijtsma - WaarBenJij.nu

Station work

Blijf op de hoogte en volg Jorrit

30 December 2015 | Australië, Morven

Bijna een maand geleden meldde ik dat ik op zoek zou gaan naar gewoon werk zoals bijvoorbeeld afwasser. Dat heb ik ook gedaan in Brisbane. Nu een maand later en 2015 ten einde komt zal ik toch maar weer even een update moeten geven aan degenen die niet weten waar ik me op dit moment bevindt.

Brisbane

Tijdens mijn verblijf in Brisbane heb ik, net zoals in Melbourne, eigenlijk vooral naar werk gezocht. Desondanks heb ik toch een aardig groot gedeelte van het centrum gezien en ik moet zeggen dat het een erg goede indruk is geweest. Het is een relatief klein centrum en heeft daarnaast erg mooie parken waaronder een groot park aan de rivier: the soutbanks.
Ik heb voor een aantal afwas baantjes gesolliciteerd maar daar heb ik verder nooit wat van gehoord. Waar ik echter wel van terug hoorde was, wederom weer, werk op een boerderij. Meer specifiek een station hand. Een station, of een cattle station, is de Australische naam voor een ranch. Het is een boerderij met vaak veel land en heel veel vee, dat kunnen koeien of schapen zijn. Een groot gedeelte van Australië, de outback, bestaat uit deze stations. Aangezien ik graag het echte Australië wilde zien nam ik het baantje als station hand graag aan. Vandaar zette ik op 7 december de reis in naar een klein plaatsje in Queensland genaamd Morven.

Station hand in Morven

Zo begon ik als een hulp op een schapen en koeien station met een oppervlakte van 32000 acres. Ik heb een eigen kamer in het huis van de dochter van de boer en heb voor de verandering weer een een comfortabel bed. De werkzaamheden op een station zijn zeer verschillend en veranderen met de dag. Er is altijd wel iets te repareren gezien de warme en stoffige omstandigheden.
Het werk dat ik tot nu toe gedaan heb heeft vooral te maken gehad met het restaureren van een cottage. Zo heb ik vooral de timmerlui meegeholpen en geverfd. Dat is opzich niet echt het werk dat ik misschien graag wilde doen maar het is aan de andere kant werk veelal in de schaduw en ook leerzaam. Het werk dat ik graag zou willen doen is bijvoorbeeld vee drijven maar dat hoeft natuurlijk niet elke dag te gebeuren en misschien ook iets dat de boer liever toevertrouwd aan iemand met ervaring.
Over de boer gesproken. De boer kan zich nogal sterk uitten wanneer je iets fout doet en zal zich ook niet inhouden als dat inhoudt dat betekend dat er geschreeuwd moet worden. Daarnaast zegt hij tijdens het werken niet heel veel en zal dus ook niet snel uit zichzelf mij iets uitleggen.
Hoewel ik dus vooral aan het klussen ben geweest heb ik al een aantal echte outback ervaring gehad. Zo gingen we bijvoorbeeld lokaas plaatsen voor wilde honden die de schapen aanvallen. Met lokaas plaatsen bedoel ik vergiftigd vlees vanaf een pickup naast de weg op bepaalde plekken gooien terwijl je een net doodgeschoten kangoeroe achter de auto aan sleept met 50 kilometer per uur over een zandweg. Dat was toch wel een zeer bijzondere ervaring moet ik zeggen, zoiets doe je toch niet zo snel in Nederland denk ik.
Daarnaast ben ik gister avond gaan jagen. Dat gaat zo in werking: we staan met zijn tweeën achterop een pickup met ieder een wapen. Aangezien het al donker is hebben we een zoeklicht op de auto gemonteerd die de bestuurder, in dit geval de boer, bedient. Zodra hij een dier ziet stopt hij de auto en is het onze taak om proberen raak te schieten (dat lukte mij 12 keer). Dit was de eerste keer dat ik met een vuurwapen heb geschoten en ik moet zeggen dat het, hoewel het zielig is voor de dieren, een zeer bijzondere ervaring was. Aangezien dit de eerste keer was zou je denken dat de boer mij even had uitgelegd hoe het wapen werkt en wat wel en niet veilig is om te doen. Fout, dat deed de vriend van een van zijn dochters die mee ging. De boer zei namelijk tegen mij, "just shoot the bloody thing". In dit geval vroeg ik me toch wel even af waar zijn gezond boeren verstand uit hing.
Voor dit soort dingen ben ik hier denk ik toch wel heen gekomen, naast het feit dat ik een man moet worden volgens de boer wat hier in zijn ogen natuurlijk goed kan. De reden dat de boer op een aantal dieren jaagt is dat ze al het goede gras van het vee eten.

De feestdagen

Hoewel het misschien nu lijkt alsof de boer niet veel beter is dan een zeker persoon waar ik eerder mee te maken heb gehad, is dat niet helemaal waar. Zoals ik al zei zal hij zich niet inhouden als hij boos is. Daarentegen kun je met hem best een praatje maken na het werken over een koud biertje dat altijd voorradig aanwezig is.
Tijdens kerstmis kreeg ik even een andere kant van hem te zien. Ik verwachtte zelf niet heel veel van kerstmis hier maar tot mijn verbazing werd ik uitgenodigd om het met de familie te vieren en daarbovenop hadden ze ook nog eens wat cadeautjes voor mij geregeld. Hierdoor kreeg ik toch meer het gevoel dat mijn aanwezigheid wel gewaardeerd werd ondanks dat ik nul ervaring heb met praktische zaken.
Ik bevindt me hier inmiddels al weer iets meer dan drie week en nu ik gewend ben, denk ik ook niet dat ik binnenkort weer zal verplaatsen. Volgende week komen er als het goed is twee andere backpackers uit Canada waardoor ik misschien toch even wat meer aanspraak over dag kam hebben, wat wel fijn zou zijn. Morgen avond klokken we hier (morgen middag voor jullie) het nieuwe jaar al weer in en dat is best een raar idee aangezien het met dit weer voor mij als augustus voelt. Er is een nieuw jaars feest bij een van de buren waar als het goed is een groot deel van de gemeenschap en een aantal backpackers heen gaat. Ik ben vast het een en ander vergeten te melden maar dit is het even voor nu en verwacht niet al te veel verslagen aangezien ik hier niet zo veel vrije tijd heb. Aan iedereen alvast een heel gelukkig nieuw jaar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Morven

Jorrit

Actief sinds 02 Okt. 2015
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 5199

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2015 - 30 Juli 2016

Oceanië

Landen bezocht: